Stichting High Five in het nieuws

Brabants Dagblad 7-3-2020

brabants dagblad

High5 gaat zich meer op het Land van Heusden en Altena richten.

"Daar zijn minder instellingen en bedrijven die zich op mensen met een beperking richten dan in De Langstraat." Een andere ambitie van de Heusdense stichting High5: het aantal deelnemers per activiteit uitbreiden. „Het beperkt zich nu tot gemiddeld vijf. Hoewel we kleinschalig willen blijven, moet dat aantal omhoog." Dat stelt begeleidster Jolien Bouman uit Well.

De medewerkers hoeven aan High5, dat zich richt op hulp en begeleiding van mensen met een verstandelijke, lichamelijke of sociale beperking, geen topsalaris over te houden. „Maar het werk moet wel rendabel zijn." Samen met collega Sylvia Pullen uit Haarsteeg maakt ze twee jaar na de start de balans op.

Medewerkers van High5 komen op allerlei plaatsen, vertelt Pullen.
ledere maandag is het hele team in Zorgcentrum Maaswaarden in Wijk en Aalburg. Daar ondersteunt het team onder leiding van de activiteitenbegeleiding diensten. Van koffie schenken tot een praatje maken met ouderen en een spelletje spelen. Op andere dagen wordt elders de handen uit de mouwen gestoken. Van lunchroom 't Wapen van Heusden Heusden in de vesting, tot Bakkerij Pieter Vermeulen en Hondenpension Seenyards, beide in Haarsteeg.

Volgens Pullen willen ook andere bedrijven samenwerken en kan High5 extra personeel gebruiken. Medewerkers worden op locatie begeleid, zowel door het bedrijf waar ze actief zijn als door High5.
In lunchroom 't Wapen van Heusden werkt Jennifer Nieuwenhuizen twee dagen per week. „Ik help overal mee: van koekjes tot appeltaarten bakken. Ook werk ik twee dagen bij bakkerij Vermeulen in Vlijmen. Vroeger werkte ik in afzondering bij de Efteling. Daar werd ik alleen maar negatief van. Zoals ik nu werk, blijf ik onder de mensen."

Om voor een werkplek in aanmerking te komen, moeten deelnemers een indicatie voor dagbesteding hebben. Via bijvoorbeeld de Wmo maken de gemeenten plaatsing mogelijk.

De ambitie van High5 is een activiteitencentrum starten. Een centrum waarbij de overheid, instellingen, verenigingen en het bedrijfsleven klussen kunnen uitbesteden. „We zijn op zoek naar een geschikte locatie. Het moet gaan om een zinvolle dagbesteding die bij de doelgroep aansluit."

Artikel geschreven door: Hans van den Eeden

bd07032020